# 14 // Kärringstopp i bilkö

En svag känning av klaustrofobi börjar krypa genom benen.

Jag är fast.

Jag är fast i denna plåtbit och jag kommer inte komma härifrån.

Rödljus. Rödljus. Rödljus.

 

Det är en halvtimme kvar till showen startar, och vi sitter fast i bilkö som sträcker sig som en millång larv, ända från motorvägen, in i rondellen, förbi Porscheaffären, fram till Löfbergs Lila Arena. Vi kommer inte hinna och vi är fast mitt i plåtlarvens tolvfingertarm. Varje gång trafikljuset slår om till grönt hinner 10 bilar igenom stoppet, sen är det lika förstoppat igen. Överväger ett tag att veva ned rutan och göra något drastiskt i stil med ”Släpp fram mig jag måste ha insulin” för att väcka uppmärksamhet.

” Näedå, sjuk kan en bli likväl” säger själen i sätet bredvid.

 

När plåtlarven lättat lite på trycket kan vår bil äntligen börja närma sig korsningen, det gröna trafikljuset, och sedan komma härifrån. Det är endast en vit, liten skåpbil framför oss och en gigantisk, inhyrd buss med årjängare. Det slår om, dragläge, årjängarna jublar och precis när vi börjar höra det sköna motorljudet av att vi kommer några centimeter framåt får den vita, lilla skåpbilen kärringstopp där framme. Det slår om till rött igen.

 

Raseriutbrott följer… VI KOMMER KOMMA FÖRSENT SENT SENT – KÖR! Motorn kommer brinna upp när vi står här och smågasar i en liten uppförsbacke, taket kommer säkert rasa in på Löfbergs Arena, jag börjar veva ned rutan; ”jag måste ha insu…” Det blir grönt, motorn morrar, och den fördömda vita, lilla skåpbilen står och småskvalpar på samma ställe. Kärringstopp igen.

 

En svag känning av klaustrofobi börjar krypa genom benen.

Jag är fast.

 

Att göra istället:

 

Istället för att riskera kärringstopp, gubbstopp och alla andra problem som har med plåtfordon att göra kan du börja städa ditt förråd som varit fullsmäckat sedan slutet av 90-talet, och garanterat kommer du då hitta andra alternativ att ta dig fram på. Den bortglömda skateboarden står och lutar sig mot väggen, rullskridskorna vilar de söta men livshotande hjulen mot sätet i din hemmasnickrade lådbil, och längst där inne skönjer du visst kickboarden…

 

 


Kommentarer
Postat av: Elisabet

Den bilen är efterlyst!!! haha

2010-03-02 @ 19:49:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0