# 8 // Lita på tidtabellen

Avgång mot Karlstad 15.38. Avgång mot Karlstad, försening till 16.32. Försening till 17.25. Försening 17.30. Missat anslutningtåg, förfrusna fingrar och hela studiebidraget spenderat på McDonalds. Kollektivtrafiken kan få förödande konsekvenser för din hälsa, ekonomi och tidsplanering.

I djungeln av räls, bagage och säten som är nya men som ändå har 80-talstyg, är det lätt att gå vilse. Ett vanligt misstag som nybörjare gör är att titta på de digitala skärmar som finns utplacerade i djungeln. De vill ofta få intet ont anande resenärer att försjunka i en falsk trygghet och tro att de stånkande metallodjur som sväljer människor levande och frustar iväg på stigen genom djungeln ska komma i tid. Det enda man kan lita på i snårskogen är det man verkligen ser. Om ett av metallodjuren närmar sig kan man faktiskt var ganska så säker på att det inte är en synvilla. Ett varningens ord dock: DET KAN VARA FEL ODJUR! Ännu ett klassiskt fel är att välja en annan trådbunden eller dieseldriven varelse än vad som var tänkt från början. Följden blir att man spottas ut på ett helt okänt ställe som kanske inte är så rockigt, exempelvis Grimbråten på Värmlandsnäs (Jag talar med egna erfarenheter).

Att göra istället:

Om det nu är så att tidtabellen inte stämmer och att tåget eller bussen är hopplöst försenat kan man alltid göra som nybörjarna, VÄLJ FEL ODJUR! Ta första, bästa fordon som ankommer till stationen, kolla inte upp vart du hamnar i förväg. På den nya, spännande platsen råkar du kanske snubbla över en sten som visar sig vara rester från ett medeltida kloster. Klostrets abedissa hade inte alla tomaterna i grönsakslådan och var sjukligt stöldbenägen. Efter att du genomgått ett halvt decennium arkeologstudier, finner du därför en mängd glansiga föremål när utgrävningen inleds. Tingesterna fyller ett helt museum och du kan, utan dåligt samvete, trycka upp visitkort med titeln "Museichef"...

Kommentarer
Postat av: olivia

det sista liknar tv-reklamen från willys! :p

keep it up kimmy, alla älskar bloggen! (:

2010-02-17 @ 09:27:35
Postat av: Anna Lindh

Hallå där, jag har bott halva mitt liv i typ Grimbråten på Värmlandsnäs, hur fanken hamnade du där, av misstag?! :)

PS. tokbra blogg!

2010-02-17 @ 22:22:00
URL: http://www.annonstidning.se
Postat av: Kimmy

Jadu, hur bar jag mig åt... Jag satte mig på ett dieseldrivet metallodjur som jag trodde gick till Karlstad men som tog mig ut på slingriga grusvägar och hade slutdestination Grimbråten, men det var ganska najs där också ;)

Tack så mkt!

2010-02-18 @ 00:27:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0